Σχολή Δραματοθεραπείας

Κύκλος Σπουδών:

2 χρόνια (4 εξάμηνα)

Μάθημα:

1 φορά την εβδομάδα, 2 ώρες

Δυνατότητα πρακτικής άσκησης στο Μουσικοθεατρικό Τμήμα ΑμεΑ του Ε.Κ.Ε.Ι.Μ. το τελευταίο διδακτικό εξάμηνο.

Υπεύθυνοι Τμήματος:

Ανθή Παρασκευοπούλου

Γιώργος Μπανιώκος

H Δραματοθεραπεία γεννήθηκε όταν ο άνθρωπος συνειδητοποίησε ότι τραυματικές εμπειρίες ζωής μπορεί να στιγματίσουν και να καθορίσουν τη μελλοντική του πορεία, τις επιλογές και τις σχέσεις του.

Το «δράμα» χρησιμοποιεί τη μεταφορά για να εκφράσει το συναίσθημα. Το γεγονός αυτό το καθιστά ένα ιδανικό θεραπευτικό πλαίσιο και μια ασφαλή εμπειρία που μας ενθαρρύνει να εκφραστούμε μέσω μιας «παιχνιδιάρικης» διάθεσης.

Ο θεραπευτικός στόχος της Δραματοθεραπείας διαφέρει για κάθε άνθρωπο. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιλαμβάνουν κίνηση, φωνή, χορό, θεατρικά παιχνίδια, μαριονέττες και μάσκες, «παίξιμο» ρόλων, αυτοσχεδιασμό, επεξεργασία κειμένων κ.α..

Οι τεχνικές της Δραματοθεραπείας, οι οποίες προέρχονται από το θέατρο, εφαρμόζονται επιλεκτικά σε διάφορες ομάδες ανθρώπων, προκειμένου να διευκολύνουν:

τόσο τη λεκτική όσο και τη μη λεκτική έκφραση στο πλαίσιο ενός δράματος ή μιας ιστορίας,
τη σωματική και συναισθηματική ευεξία,
την προσωπική ανάπτυξη και αυτογνωσία,
τη συνολική βελτίωση της ποιότητας ζωής.


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ Α

Θεωρητική γνωριμία με την ιστορία, τη θεωρία του θεάτρου (αρχαίο/σύγχρονο θέατρο)
Η τέχνη του θεάτρου, το Θέατρο ως αισθητικό/κοινωνικό φαινόμενο. Προσωπική και συλλογική πολιτισμική ταυτότητα, ανάπτυξη της καλλιέργειας και της ευαισθησίας του σπουδαστή. Διαμόρφωση της ανθρώπινης προσωπικότητας. Αντίληψη και συνειδητοποίηση του ”εαυτού”, η έννοια της «ενσυναίσθησης». Η ”θεατρική μεταφορά».
Σκηνοθετικές θεωρίες και πρακτικές των σκηνοθετών
Δραματοποίηση, θεατρική εμψύχωση, θεατρικό παιχνίδι, κοινωνικό θέατρο, αυτοσχεδιασμός μέσω σωματικής και λεκτικής έκφρασης, ατομική και ομαδική οργάνωση θεατρικών ενοτήτων, λειτουργία θεατρικού εργαστηρίου.

ΕΝΟΤΗΤΑ Β

Τί είναι Δραματοθεραπεία.
Αρχαίο Θέατρο και Δραματοθεραπεία.

Τελετουργίες και Μύθοι, Σύμβολα και Αρχέτυπα.

Σύγχρονες προσεγγίσεις της Δραματοθεραπείας
Μοντέλα Δραματοθεραπείας
Δραματοθεραπευτικές μέθοδοι
Η τεχνη του «δράματος» στη βίωση, θεραπευτικά πλαίσια
Πώς πραγματοποιειται μια Δραματοθεραπευτική Συνεδρία/ Μοτίβα
Στόχος και σκοπός μιας Δραματοθεραπευτικής συνεδρίας
Η έννοια της «Κάθαρσης» και η σημασία της στην δραματοθεραπευτική διαδικασία
Ο ρόλος του δραματοθεραπευτή σε μια δραματοθεραπευτική συνεδρία.

ΕΝΟΤΗΤΑ Γ

Performance
Συγγραφή παραμυθιού / Μορφολογία του παραμυθιού Propp J. Vladimir/ Gianni Rodari
Συγγραφή σεναρίου/ θεατρικού κειμένου
Εικαστική θεραπεία (τα άτομα ενθαρρύνονται να εκφράσουν εμπειρίες και συναισθήματα που δυσκολεύονται να φανερώσουν με λέξεις. Η δημιουργία και η συμβολική επικοινωνία είναι δύο θεραπευτικές πλευρές της.)
Phototherapy


ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

Γιώργος Μπανιώκος

Για τον Σαίξπηρ, όλος ο κόσμος είναι μια θεατρική σκηνή και όλοι, άντρες και γυναίκες, απλά ηθοποιοί (Σαίξπηρ, Όπως σας αρέσει). Επίσης, μέσα στη λέξη υπο-κριτής υπάρχει η λειτουργία της κριτικής, μια θεμελιώδη διαδικασία για τη διαμόρφωση του υποκειμένου.

Μέσα στο ίδιο πλαίσιο, η δραματοθεραπεία και η ψυχοθεραπεία συνιστούν συμβολικές πράξεις με συλλογικό χαρακτήρα στο βαθμό που σε αυτές συμμετέχουν τουλάχιστον δύο ή και περισσότερα πρόσωπα σε έναν ορισμένο χώρο και χρόνο με σκοπό τη δημιουργία ή συγκρότηση ενός αυτοσχεδιαστικού αφηγήματος με πρώτη ύλη την συνειδητή και ασυνείδητη εμπειρία.

Για το λόγο αυτό, σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα δραματοθεραπείας, οι διάφορες τεχνικές δραματοθεραπείας χρειάζεται να πλαισιωθούν από βασικές γνώσεις ψυχολογίας προκειμένου οι υποψήφιοι δραματοθεραπευτές να έχουν την στοιχειώδη θεωρητική κατάρτιση για την πληρέστερη κατανόηση του εκάστοτε κλινικού περιστατικού.

Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα θα διδαχτούν βασικές γνώσεις ψυχοπαθολογίας εστιάζοντας κυρίως

στην παιδική και εφηβική ψυχολογία,
στις διαταραχές προσωπικότητας,
στη διαταραχή μετατραυματικού στρες,
στις εξαρτήσεις και σε ορισμένες ψυχώσεις
όπου, σύμφωνα με την βιβλιογραφία, έχουν καταγραφεί τα πολλαπλά οφέλη της δραματοθεραπείας.

Παράλληλα, οι φοιτητές στο πρόγραμμα θα διδαχτούν βασικές αρχές της ψυχαναλυτικής θεωρίας, αφού πρώτος ο Freud μας κατέδειξε ότι μέσα στο ανθρώπινο ασυνείδητο εγγράφονται και εκδραματίζονται οι ψυχικές εκείνες συγκρούσεις που συγκροτούν το Εγώ.

ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ